Tänk på detta när du hyr butik i Stockholm

Tänk på detta när du hyr butik i Stockholm

Driver du ett företag som säljer produkter i butik? Kanske är det dags att hitta passande butikslokaler för att nå ut till fler kunder. Ta ordentligt med tid när du jämför olika butikslokaler då det kan vara helt avgörande för företagets ekonomiska framtid.

Läget är det enda du inte kan ändra

Inredning kan bytas, väggar kan renoveras och hyror pressas neråt. Men det går aldrig att ändra läget. Söker du en butikslokal där kunderna förväntas ”droppa in” är läget A och O. Självklart kommer en kundgrupp alltid söka upp butiken var den än ligger men för att få nya kunder och spontankunder är läget extremt viktigt.

Samtidigt vet fastighetsbolagen detta och tar ut betydligt mer för centrala butikslokaler i Stockholm än de en bit från city. Här får man helt enkelt ställa den ekonomiska aspekten mot förväntad förtjänst. Är det viktigt att ligga på Drottninggatan eller går det att ligga en bit bort?

Kan alla ta sig hit?

Tillgänglighet är något som många missar att kontrollera men som kan vara helt avgörande. Butikslokaler som ligger nära en tunnelbanestation nås snabbt av de allra flesta och får även en stor andel spontanbesök. Men bara att ligga nära en busshållplats kan vara en fördel mot att inte finnas i närheten av kollektivtrafik.

För butikslokaler utanför Stockholm city kan parkeringsmöjligheter väga tungt. Det ska vara enkelt att ta sig till butiken för både kunder och anställda.

Vilken plan har hyresvärden?

Det finns fastighetsägare som prioriterar butiker i sina fastigheter medan andra främst erbjuder kontorsmöjligheter. Prata med fastighetsägaren kring hur de planerar att utveckla den fastighet där de hyr ut butikslokaler. Självklart är det en stor fördel om planen är att fastigheten främst ska fyllas av butiker vilket drar till sig kunderna. Med ett par mindre butiker, ett café och osv. skapas flera orsaker för kunderna att komma till butiksområdet.

Vad får det kosta – i förhållande till…?

Självklart har alla företag en budget att förhålla sig till. Samtidigt bör man vara flexibel och se olika fördelar med olika placeringar av butiken. Får ni butikslokal i centrala Stockholm kanske budgeten är betydligt högre än om butiken är i en kranskommun. Hur mycket är det värt att hyra lokaler i ett köpcentrum där det finns andra butiker? Hur mycket kommer försäljningen att öka på det?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *